Friday, May 27, 2011

akan tiba

Andai Ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai Ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

6.00 am..
sedang baring di atas tilam, mata tak boleh dipejam..teringat nak kacau junior aku nie, kalau bosan-bosan dia la jadi mangsa bahan aku..haha..ambil handphone aku terus call, tak angkat..dah tidur kot, yeala 6 pagi kot..sambil guling-guling, tiba-tiba dapat mesej..mangsa bahan mesej..oiit..budak nie tak tidur lagi, apa lagi aku terus call la..bahan aku lagi budak nie..haha..

tut..tut..yes, dia angkat..belum sempat nak cakap, dia cakap dulu.."helo..sorry, my daddy meninggal"..sentap aku, nasib aku tak cakap bukan-bukan..dengan tenang kami berbual, rasa bersalah ada juga..terasa nak pergi menziarah tapi aku tak ada transport..adoyai..yang mampu hanya takziah dan kata-kata semangat buat dia..syukur alhamdulillah, dia seorang yang tabah..dapat menerima semua tenang..tut..tut..panggilan terputus..adoy, kredit habis pulak..

sedang aku berbaring bertemankan bantal busuk, timbul satu perasaan yang datang merasuk..memikirkan diri dan keluarga, berkenaan hidup tika kita di dunia..semua ini adalah sementara, yang pasti kita akan kekal padaNya..astaghfirullahalazim..astaghfirullahalazim..

sedang asyik dengan keseronokan, aku lupa ajal tak kenal usia..bila tiba waktunya, kita akan pergi jua..alhamdulillah..masih ada imam dalam diri, buatkan sedar akan mati..terasa pilu dalam hati, bagaimana aku nak menghadapi..tika jasad terbujur mati, bertemankan malaikat ada disisi..bagaimana aku dan keluarga yang disayangi, saat berdepan dengan Ilahi..Ya Allah..





keheningan pagi, telah memberi seribu erti..
sebagai makhluk di muka bumi, jangan sesekali lupa diri..
semua yang kita miliki, adalah hak mutlak Ilahi..
tugas khalifah yang diberi, bagi mentadbir alam ini..
baik buruk akan dihakimi, bila sampai waktunya nanti..
bukan janji tapi pasti, saat tubuh menjadi mati..
kain putih menyelimut diri, ke dalam tanah jua kamu pergi..
sedarlah wahai saudara saudari, masa kita akan tiba nanti..
janganlah engkau menyesali, saat ajal menghampiri..
hidup kita hanya sekali, mati kita sudah pasti..

bismillahirrahmanirrahim..tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah semata-mata..tiada sekutu bagiNya..Dia menghidupkan dan mematikan..dan Dia hidup kekal dan tidak mati..di tangan kekuasaanNyalah semua kebaikan dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu..setiap yang berjiwa pasti mengalami mati..dan sesungguhnya pahala kalian akan ditunaikan pada hari kiamat nanti..maka barang siapa yang dihindarkan dari neraka..dimasukan ke dalam syurga..dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan kesenangan yang memperdayakan..

buat sahabat, takziah buat keluarga..aku harap kau tabah menghadapi..lumrah hidup sebagai manusia, yang hidup pasti akan pergi jua..redhakan pemergiannya, kerna waktunya telah tiba..buat kamu sahabat, hidup harus diteruskan..pemergianya bukan penghalang, tapi semangat untuk kamu teruskan hidup..dan yang pasti..masa kita akan tiba..akan tiba..nanti..




No comments:

Post a Comment