Thursday, May 26, 2011

kawan

malam makin sunyi, langsung tiada bunyi..
duduk aku sendiri, ingin menulis lagi..

waktu menunjukkan hari sudah berganti..
dari malam menjadi pagi..
terlintas tajuk yang ingin dikongsi..
buat semua dalam blog ini..

kawan..teman..sahabat..member..semua tue sama saja walaupun ungkapan yang berbeza..tapi bagi aku, ia bukan sekadar ungkapan semata-mata..malah tafsiranya berbeza..haha..pening kan??..contoh yang mudah bagi aku..kawan senang dicari tapi teman sukar sekali..


berdasarkan pengalaman dan pengamatan sekeliling, kita sendiri tahu yang ramai boleh dijadikan kawan..teman??..susah..susah sangat..berapa ramai yang sangup berkongsi sedih??..berkongsi susah??..tak sanggup kan..kawan bila kita senang..kawan bila kita mewah..kawan bila kita suka..yang ini banyak..banyak sangat..sudah-sudah la tue kawan, buangkan sifat kebinatangan..yang pasti langsung tak menguntungkan, merosak diri dan juga kawan..

rupa paras..kemewahan..darjat..selalu menjadi ukuran bukan..itulah lumrah berkawan, yang kurang sentiasa ditinggalkan..kerna tidak layak selalu digugurkan, adoy..kasihan..kasihan..apalah nasib, orang mahu berkawan..benda-benda macam nie pun jadi ukuran..ini bukan kawan, ini setan..

kadang-kadang ada yang nak berkawan, tapi disalah ertikan..apa yang mereka faham, mudah ja..nak mengorat aku la tue..gatai..nak menganyat la tue..biasanya perempuan la kn..haha..maaf bukan mengata atau mempersenda..sekadar jenaka semata-mata..buka minda, buka jiwa..fikir positif..

wahai gadis diluar sana..andai kata ada lelaki ingin berkawan, terimalah..tak salahkan sekadar kawan, walaupun diri kamu sudah berpunya..berilah peluang untuk berkawan, kenali fahami..mungkin dia teman dicari..oitt..oitt..melalut sudah..huhu..

aku suka berkawan, suka sangat..walaupun kadang-kadang kita sering disalah ertikan..kawan..sekali kawan, selamanya kawan..buka minda, buka hati..berkawanlah selagi kita boleh berkawan..dengan berkawan, wujudnya teman..

alhamdulillah..aku senang dengan kawan-kawan yang aku ada sekarang..teman??..sudah pasti..kerna tue yang aku yang cari..susah senang aku berkongsi, suka duka kami lewati..kawan..bukan sekadar teman..miliki..kenali..fahami..mengerti..sayangi..insyaallah, kamu akan tahu erti kawan..percayalah..

 

 usah berkawan jika kau dipergunakan..
usah berkawan jika kau mengambil kesempatan..
usah berkawan jika kau menyakitkan..
kerna kawan tidak pernah dilupakan..
kerna kawan tidak pernah dipermainkan..
kerna kawan wujud satu ikatan..

2 comments: