Tuesday, May 31, 2011

jodoh o jodoh

lama hilang buat aku ingin kembali menulis..langsung tiada dirancang, datang tak diundang..itulah ilham, susah nak paham..pagi-pagi yang sunyi, langsung tiada bunyi..sedang menunggu mentari, aku lantas mencari..sesuatu yang aku pun tak pasti, buat diri seakan-akan mati..

3 hari berlalu, sedang asyik dengan aktiviti harian aku..photography..aku berkawan..mencari teman..mencari hiburan..berjalan, memandang, mendengar, itu yang aku lakukan..melihat teletah masyarakat, buatkan aku terhibur..gelak, tawa, tangis, menjadi hiburan aku..dalam terhibur ada sadisnya..tiap langkah, tiap detik..aku melihat, aku memandang..tiap ruang, orang berpasang..aku suka, melihat orang bahagia..aku suka, saat mereka bersama..aku suka, tika mereka ketawa..adoyai, romantisnya..

tapi aku..masih sendiri, tiada teman disisi..tiada gelak tawa, yang datang bagi bahagia..sayu dalam diri, buatkan aku ingin mencari..seseorang sebagai teman, saat aku memerlukan..jiwa kacau..jiwa kacau..


kadang-kadang..aku sendiri tak percaya yang aku single..tapi itulah hakikatnya..sering dipersoalkan, susah nak percaya kan..tapi itu aku..tak ada teman..yang ada hanya sendirian..aku tak memilih, aku tak nak tersisih..aku tak menipu, aku tak nak tertipu..aku tak jahat, aku tak nak tersesat..aku nak bahagia, aku tak sempurna, aku tak nak kecewa..


couple is trouble, single is better..selalu aku dengar ayat nie, tapi untuk orang-orang yang single dan kecewa saja kan..kata orang, tepuk dada tanya hati..

buat orang-orang yang belum berpunya..tipu la kalau tak ada keinginan walaupun sedikit untuk memiliki dan dimiliki..bersama, terus bahagia..melihat orang berpacaran, buatkan diri tak keruan..mula timbul  iri hati, ingin hati ini dimiliki..jiwa jadi kacau, fikiran jadi sasau..

apa kurangnya aku??..tak layak ke aku??..sering menjadi persoalan, tak apa pelan-pelan..aku tenangkan diri, mulakan dari hati..saat nafsu dan syaitan mengusai, kuatkan iman dalam diri..ingat pada Ilahi, kerna Dia yang mengetahui..percayalah..

tokwan selalu cakap..jodoh akan sentiasa ada..kalau kamu ada ditempat yang betul dan masa yang tepat..dan ia wujud dalam pelbagai cara..tunggu dan lihat..saat ia hadir jangan lepaskan peluang yang ada..cuba, biarkan kecewa..jangan pernah merana, kelak kau terseksa..kadang-kadang ia ada di depan mata, tapi kita tak merasa..kenali dan fahami, mungkin dia yang dicari..

yang pasti..tiap makhluk dijadikan berpasangan..usah gelabah, kerna kau akan resah..jodoh pasti ada, bila sampai waktunya..

masa terus berlalu, aku tunggu..
saat diri resah, aku tabah..
menanti ia menghampiri, aku disini..
kerna kau chenta, aku ada..

2 comments: