Wednesday, May 25, 2011

senyap-senyap

sunyi..sepi..
selalu melanda diri, saat kita bersendiri..
hadirnya sendiri, langsung tidak dicari..
menghantui akal dan hati..
tika diri menjadi mati..
1001 persoalan berlegar dalam diri..
mengganggu gugat jiwa dan emosi..
peritnya diri bila bersendiri..
ingin sekali diri ditemani..
permintaan sukar untuk dipenuhi..
kerna tiada ingin memahami..
teruskanlah bersendiri..
jangan sesekali buntu dan patah hati..
usah biarkan nafsu dan syaitan menjadi pendengki..
tika iman masih dalam diri..


senyap-senyap..bahasa mudahnya sunyi..sepi..perasaan nie selalu wujud saat kita bersendiri..fikiran melayang-layang, hati tak tenang..kadang-kadang timbul persoalan..kenapa wujudnya rasa macam nie??..aku jer ke yang rasa macam nie??..gilakah aku??..bak kata orang jiwa kacau..haha..


yang pastinya, bukan aku saja..semua pernah bukan..seperti dalam penulisan aku di atas..perasaan itu wujud secara sendiri, langsung tak terlintas untuk kita mencari..dan wujudnya saat kita bersendiri, menggangu gugat jiwa dan emosi..saat kita bersendiri..iman, nafsu dan syaitan menjadi teman..cuba menawan diri dengan mengusutkan jiwa dan emosi..cuba fahami dan mengerti, agar kita tidak tewas dengan permainan jiwa dan emosi..berbekalkan iman dalam diri, jauhilah musuh durjana yang hakiki..

perasaan yang aku alami, aku mahu berkongsi..apa yang aku faham dan mengerti..kerna itu sebahagian ujian dari Ilahi,buat hamba-hambaNya yang dikasihi..apa jua perasaan kita alami, anggaplah sebagai ujian jiwa dan emosi..hadapi dengan hati dan akal yang waras, supaya kita tidak tewas..


salam..senyap-senyap..

No comments:

Post a Comment